2015. június 2., kedd

Vidéki kontra városi házasság




házasság társadalmilag elismert törvényes viszony férfi és  között, melynek alapja a gazdasági együttműködés (esetleg közös vagyon), erkölcsileg elfogadott (esetleg előírt) szexuális érintkezés és utódok létrehozása. És akkor ezennel be is fejezhetném az írást, mert mindent elénk tár ez a mondat. Kicsit kérdezgettem és kutakodtam, hogy mi lehet a különbség a vidéki és a városi házasságok között. Látszólag semmi, mert mindenki kimondja a boldogító "igen"-t és élnek amíg meg nem halnak. Tulajdonképpen én városi lány vagyok, de vidéken nőttem fel, mert nagyon sokat voltam a nagyszüleimnél. Igazából utáltam ott lenni és hála istennek, hogy nem kellett vidéken felnőnöm, mert azt hiszem az nekem egy nagy trauma lett volna. Azt láttam a nyaralások alkalmával és már manapság is azt hallom s látom, hogy a vidéki fiatalok a saját körükből választanak. Azokkal vannak túlnyomórészt együtt, akikkel a vidéki falvakban felnőnek és nyilván ismerve a családi háttereket is, maguk közül választanak. A falusi emberek mindig is másak a társadalom számára. Most nem azt akarom kihozni, hogy ők butábbak vagy nincsenek velünk városiakkal egy szinten, de teljesen más mentalitással vannak a világ felé. Tartják a hagyományokat a házasság terén is. Míg egy városi lány Vera Wang ruháról álmodozik vagy abban megy férjhez, egy vidéki lehet a nagyanyja ruhájában vagy ahhoz hasonlóban fog az oltár elé állni. A falusi lányoknak nagy szó a május kosár, de nekünk városi lányoknak ez semmit nem mond. Eszem ágában sem lenne kierőszakolni május 1-én egy nyavalyás kosarat, csak mert ki kell tenni falun az ablakba, hogy lássák a népek, hogy ott bizony udvarló van. A falusi lányok a maguk egyszerűségével élnek és nem is hiszem, hogy vágynának többre, mint azok, akiknek szárnyat adott a jó isten. A falusi lányoknak szerintem fontos a hagyomány és a falu "bikájára" hajtanak és komoly versengés volt/van egy-egy menőbb csávóért. Azt nem tudom, hogy a szüzesség milyen szerepet játszik a mai vidéki lányoknál, de abba is szörnyű belegondolni, hogy ma már a 13 évesek is aktív szexuális életet élnek. Mondjuk fogalmam sincs, hogy vajon a szexualitásról mi a fogalmuk, de ebbe most ne is menjünk bele. Azt viszont olvastam egyszer, hogy a vidéki lányok sokkal hamarabb lépnek a szexuális útra, mint a városi lányok, mert általában adott már gyermekkoruk óta a fehér lovon vágtázó lovag. Míg egy városinak sokkal nagyobb teret kell meghódítania, addig vidéken vannak, akik a falu határát sem hagyják el. Szuper kis közösséget alkotnak, amiben jól érzik magukat. Van a közvetlen környezetemben is egy olyan házaspár, akik jó nagy falusiak és mondjuk látni is rajtuk. Látni, hogy ott szocializálódtak, hogy teljesen más szokásaik vannak, hogy sokkal többet lesik a másik embereket és szólják meg a városi népeket, mint mi akik egy laktelepen nőttünk fel. Kicsit idétlenebbek is, kicsit a divatban is teljesen más színvonalat képviselnek. A házasság nekik egy magamutogatás, mint a májusfa, a sok sok rokon meghívása nagyon nagy presztízs  kérdés. Mert ugye a rokonoknak ott kell lenni és akik már meghívták őket egyszer azt a hagyomány szerint vissza is kell hívni. Én nem akarok ilyet. Én sosem akartam ilyet és hála istennek a vidéki felem nagyszülői halálozásával már nem is kell belekényszerülnöm egy rokonokkal tarkított esküvőbe, hogy nézzem a sok álszent rokon fejét, hogy az én nagy napomon milyen jól érzik magukat. Nem bírnám elviselni, hogy azok, akiket lehet csak 5 éves koromban láttam és a nagyanyám nem is tudom hányadik rokonai, azok az én napomon egy korty italt is igyanak a nem őszintén mosolygó fejükkel. Olyan jó, hogy nem kell ezzel szembesülni, mert azt hiszem, hogy akkor választanám a kereszt általi halált, mintsem mulatós zenére unott fejjel táncoljak. Amúgy sem bírom a lakodalmas muzsikát és nagyon nagy bajban vagyok, mert vannak a családból olyanok, akik meg szeretik, sőt továbbmegyek! A barátaim között is van olyan, akik imádják. nekik majd valami külön termet béreltetek, de tőlem az jó távol legyen. A városi lányoknak sokkal egyszerűbb, meghittebb, tisztább esküvőjük van. A városi lányok egy papucsban is kimondják a boldogító igent egy eldugott szigeten, csak ne legyen olyan nagy felhajtás. Egy városi lány nem gyalogol végig az utcán, mint a falusi lányok, pláne nem egy  szaxofonos kíséretében. Én ott süllyednék el szégyenemben. De miután nem vagyunk egyformák és a hagyományokat sem mindenki tartja, így azt hiszem, hogy maradok a tiszta, csendes esküvő híve. Én azt sem bánom, ha az a papír amúgy nem születik meg, mert ez a városi lánynak nem trófea. Mi nem azért megyünk férjhez, hogy a falu lássa, hanem szerelemből... 


















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése